نشریه «رأی الیوم» با تحلیل پشت پرده بیانیه مشترک پنج کشور غربی در حمایت از تل‌آویو در برابر حمله انتقام‌جویانه ایران، به تشریح تلاش «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای راه‌انداختن جنگ جهانی سوم پرداخت.

«رأی الیوم»: نتانیاهو به دنبال کشاندن آمریکا به جنگ جهانی سوم است

در سرمقاله نشریه الکترونیکی «رأی الیوم» که در لندن به‌روزرسانی می‌شود، به قلم «عبدالباری عطوان» سردبیر این نشریه با اشاره به بیانیه مشترک آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آلمان و درخواست یا به عبارتی دستور به ایران برای دست برداشتن از تنش و تهدید درباره حمله به اسرائیل آمده است: این تهدید هرگز ما را غافلگیر نکرد، زیرا کاملاً مشخص است که این کشورها که هسته اصلی ناتو را تشکیل می‌دهند، پوشش نظامی و سیاسی برای جنایات رژیم اسرائیل به وجود آورده و این رژیم را به تداوم نسل‌کشی در غزه تشویق می‌کنند، جنگی که تاکنون ۴۰ هزار شهید و صدهزار زخمی داشته و بسیاری از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.

اعزام ناو «آبراهام لینکلن» و زیردریایی هسته‌ای آمریکا برای پیوستن به ناو «آیزنهاور» در دریای مدیترانه و نیز ارسال ۱۴ هزار بمب سنگین برای اسرائیل، اقدامی برای ایجاد هراس و آمادگی حمایت از هر حمله اسرائیل علیه ایران و مراکز هسته‌ای آن در راستای واکنش به حمله تهران است.

به نوشته این نشریه، نتانیاهوی شکست‌خورده به دنبال راه‌انداختن جنگ جهانی سوم با واردکردن غرب به آن است. او «طوفان الاقصی» را که شوکت رژیم و ارتش وی را بر باد داد، به‌مثابه حمله «پرل هاربر» و حادثه یازده سپتامبر ۲۰۰۱ می‌داند و به همین سبب بسیار سریع به نقض حاکمیت ایران به شکل تحریک‌آمیز و حساب شده با ترور «اسماعیل هنیه» مبادرت کرد تا آن را به واکنشی سخت و متناسب با این اقدام در دفاع از خود سوق دهد؛ موضوعی که به جنگ منطقه‌ای و چه‌بسا جهانی با ورود غرب به سرکردگی آمریکا تحت بهانه حمایت از رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد.

نتانیاهو مغز متفکر و اصلی حمله آمریکا به عراق و اشغال و فروپاشی و ممانعت از تبدیل‌شدن آن به قدرت منطقه‌ای بود و بهانه‌اش هم سلاح کشتارجمعی از جمله سلاح هسته‌ای بود و الان هم قصد دارد همان سناریو و همان بهانه‌ها را علیه ایران به کار گیرد. شاید بیانیه مشترک پنج کشور غربی گواهی بر موفقیت طرح او باشد که در کنگره آمریکا برای آن تبلیغ کرد. نتانیاهو بود که ترامپ را تحریک به لغو توافق هسته‌ای با ایران کرد.

اوج وقاحت است که پنج کشور غربی از ایران بخواهند دست از تنش بردارد و از کرامت و حاکمیت خود دفاع نکند و یک کلمه هم نتانیاهو را سرزنش نکنند که این بحران را با ترور اسماعیل هنیه رئیس‌دفتر حماس در تهران و «فؤاد شکر» از فرماندهان حزب‌الله در ضاحیه بیروت رقم زده است. این اوج وقاحت نباید بدون واکنش قوی باشد؛ واکنشی که به این زورگویی پایان دهد، تاوان آن هرچه می‌خواهد باشد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران اوج مسئولیت‌پذیری را در واکنش به استکبار غربی به ریاست آمریکا و بیانیه پنج‌جانبه نشان داد، هنگامی که گفت ایران مصمم به واکنش و دفاع از حاکمیت خود است و برای حقوق مشروع خود از احدی اجازه نمی‌گیرد.

این موضع ایران مبنی بر حق دفاع از کرامت کشور و حاکمیتش در برابر تجاوزات اسرائیلی درصورتی‌که ترجمانش واکنش عملی قوی باشد، مستحق حمایت کل جهان عرب و اسلام است، زیرا ایران به سبب حمایت از مقاومت علیه اشغالگران با این تهدیدات آمریکایی و غربی روبه‌رو است. نباید فراموش کنیم که هنیه رئیس‌دفتر سیاسی حماس است که گردانهای القسام آن به همراه دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین بزرگ‌ترین شکست در تاریخ رژیم اشغالگر را در جریان عملیات طوفان الاقصی رقم زدند.

رژیم اشغالگر به دنبال جنگ و خطری واقعی برای امنیت منطقه و ثبات آن با ارتکاب جنایات علیه بی‌گناهان است و آمریکا حامی بزرگ این نسل‌کشی در روز روشن، بازنده بزرگ خواهد بود، درصورتی‌که طرح نتانیاهو برای واردکردن آن به جنگ موفق شود.

بنابر این گزارش، سران آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا روز دوشنبه طی بیانیه‌ای مشترک با تکرار برخی یاوه‌سرایی‌ها، بر حمایت خود از اسرائیل در صورت حمله ایران و گروه‌های مقاومت تأکید کردند.

رهبران این کشورها بدون اشاره به جنایت‌ها و اقدام‌های مغایر با قوانین بین‌المللی رژیم صهیونیستی، از ایران خواستند تهدیدات جاری برای اقدام نظامی علیه اسرائیل را متوقف کند، درعین‌حال بر حمایت کامل خود از تلاش‌ها برای تنش‌زدایی و تحقق توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها تأکید کردند.

منبع: العالم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.